Minoritets-nyfödda i majoritet i USA

Go down

Minoritets-nyfödda i majoritet i USA

Post  Skåneländaren on Sat 25 Jun - 11:45

Nu tycks minoritetsbarn -- hispanics, svarta, med flera -- utgöra en majoritet av alla nyfödda amerikaner, och när det gäller barn under fem år förefaller icke-latinamerikanska vita redan vara i minoritet i District of Columbia och delstaterna Hawaii, Kalifornien, New Mexico, Texas, Arizona, Nevada, Florida, Maryland, Georgia, New Jersey, New York och Mississippi.*

Vad kommer detta att leda till inom den närmaste framtiden? Här är några saker jag tror kommer att hända:

• USA:s relation med Europa kommer att svalna och de (USA) knyter i stället närmare band med Latinamerika och Afrika -- exempelvis kommer USA att alltmer välja Argentinas sida när det gäller tvisten om Falklandsöarna.

• Andelen nyfödda icke-latinamerikanska vita i USA kommer att falla ännu snabbare framöver, när den vita icke-latinamerikanska befolkningen får klart för sig vad som håller på att hända.

• Den amerikanska vita, icke-latinamerikanska befolkningen kommer att försöka fly till delstater där de kan förbli i majoritet för överskådlig framtid, vilket leder till att ett antal delstater snabbt blir mexikansk-dominerade och den kulturella gränsen mellan Mexiko och USA förskjuts norrut.

• USA:s ekonomi tappar farten snabbt och landet får svårt att hävda sig mot Kina och andra ekonomiska utmanare, vilket leder till att USA i allt mindre utsträckning har råd att leka världspolis.

• Europas länder blir pressade av USA att följa i dess spår och se till så att de inhemska befolkningarna hamnar i minoritetsställning gentemot svarta, araber och andra invandrare.

* The preliminary figures are based on an analysis of the Current Population Survey as well as the 2009 American Community Survey, which sampled 3 million U.S. households to determine that whites made up 51 percent of babies younger than 2. After taking into account a larger-than-expected jump in the minority child population in the 2010 census, the share of white babies falls below 50 percent.

Twelve states and the District of Columbia now have white populations below 50 percent among children under age 5 - Hawaii, California, New Mexico, Texas, Arizona, Nevada, Florida, Maryland, Georgia, New Jersey, New York and Mississippi.

Källa: http://apnews.myway.com/article/20110623/D9O1HG5G0.html

/Skåneländaren

Skåneländaren

Poäng : 2766

Back to top Go down

Re: Minoritets-nyfödda i majoritet i USA

Post  RickyEcholette on Sun 3 Jul - 19:51

Punkt 4 är särskilt intressant. Jag tror det kommer att bli väldigt, väldigt svårt för USA att kunna konkurrera med Kina och övriga Asien när vita är i minoritet där. Även en del högutbildade svarta börjar ställa sig den frågan. Undertecknad undrar själv varför jag som vit skall bry mig, om ändå svarta, hispanics och asiater är i majoritet i USA i framtiden så får det gärna gå åt skogen med landet, med tanke på hur illa dem behandlar oss vita. Samtidigt är det lite befriande att som vit att kunna luta mig tillbaks och betrakta eländet, och se på när svarta, hispanics och asiater pucklar på varandra för allt vad tygen håller, för det är precis det som kommer att ske.

Sedan tror jag och många med mig att den framtida konflikten i både USA och resten av världen inte kommer att stå mellan vita och svarta, eller mellan vita och asiater. Rasmotsättningarna är enorma mellan svarta och asiater i USA och en del menar t.o.m att vi kommer att få se "raskravaller" i ganska så stor omfattning i USA mellan svarta och asiater, precis som vi såg i Los Angeles våren 1992. I t.ex New York finns det enorma etniska spänningar mellan svarta och koreaner som eskalerar allt mer i våld. I takt med att asiaterna alltmer får den ekonomiska makten i både USA och resten av världen så tror jag att dem i takt med det kommer att utsättas för alltmer våld från svarta och hispanics och man kan naturligtvis undra hur dem då kommer att agera. Kommer asiaterna att söka allians med oss få kvarvarande vita, eller med judar och den internationella sionismen, eller komemr dem att vända sig alltmer inåt och utestänga alla andra?

Men som sagt, varför skall jag som vit bry mig, med tanke på deras avskyvärda beteende mot oss och att vi vita ändå i framtiden är borta?

Mvh

RickyEcholette

Poäng : 2984

Back to top Go down

Post  Skåneländaren on Mon 4 Jul - 12:05

RickyEcholette wrote:
I takt med att asiaterna alltmer får den ekonomiska makten i både USA och resten av världen så tror jag att dem i takt med det kommer att utsättas för alltmer våld från svarta och hispanics och man kan naturligtvis undra hur dem då kommer att agera. Kommer asiaterna att söka allians med oss få kvarvarande vita, eller med judar och den internationella sionismen, eller komemr dem att vända sig alltmer inåt och utestänga alla andra?
Jag skulle gissa att asiaterna (i USA) i första hand kommer att försöka köpa sig bort från problem med andra minoriteter, exempelvis genom att bosätta sig i gated communities, och i andra hand sträva efter en allians med kvarvarande vita och judar och försöka använda statens maktmedel till sitt skydd -- även om USA:s asiater blir utsatta för mer och mer våld från andra minoriteter, så tror jag inte att de inom överskådlig framtid kommer att svara med eget våld i någon större utsträckning.

/Skåneländaren

Skåneländaren

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Mon 4 Jul - 20:54

Skåneländaren wrote:
RickyEcholette wrote:
I takt med att asiaterna alltmer får den ekonomiska makten i både USA och resten av världen så tror jag att dem i takt med det kommer att utsättas för alltmer våld från svarta och hispanics och man kan naturligtvis undra hur dem då kommer att agera. Kommer asiaterna att söka allians med oss få kvarvarande vita, eller med judar och den internationella sionismen, eller komemr dem att vända sig alltmer inåt och utestänga alla andra?
Jag skulle gissa att asiaterna (i USA) i första hand kommer att försöka köpa sig bort från problem med andra minoriteter, exempelvis genom att bosätta sig i gated communities, och i andra hand sträva efter en allians med kvarvarande vita och judar och försöka använda statens maktmedel till sitt skydd -- även om USA:s asiater blir utsatta för mer och mer våld från andra minoriteter, så tror jag inte att de inom överskådlig framtid kommer att svara med eget våld i någon större utsträckning.

/Skåneländaren

Rätta mig om jag har fel, men judarna uppgår väl inte till mer än maximalt 1% av USA:s befolkning, och den siffran ligger väl relativt konstant. Asiaterna är betydligt fler och ökar också mycket snabbare. Jag tror det blir svårt för asiaterna att förlita sig alltför mycket på en såpass liten folkgrupp som judarna, även om judarna har mycket ekonomisk och politisk makt i USA. Asiaterna bör nog alliera sig med andra grupper som komplement.

Personligen tror jag det inte är helt orimligt att alltfler asiater i diasporan kanske återvänder till Kina/östasien om USA fortsätter sin kräftgång. Man bör ju ställa sig frågan varför högutbildade skötsamma asiater skall betala skatt för att försörja alltfler otacksamma icke - asiater, såsom svarta, araber och hispanics. Asiater är ju inte speciellt kända för att värna om andra folkgrupper.

Teorin om gated - communities hålller nog streck ganska så bra, men jag undrar sa flundra om det löser grundproblemet? Jag har t.ex svårt att tänka mig att asiatiska föräldrar som ofta har höga ambitioner sätter sina barn i samma skola som svarta, hispanics och araber. Kanske kommer asiaterna i USA betraktas som ett paria i USA när svarta, hispanics och araber är i majoritet, ungefär som judarna utgjorde ett paria för många i Europa under kriget? Därför är det enligt mitt förmenande väldigt konstigt att inte fler asiater oroar sig för vitas framtid, då asiater generellt sett har mer att vinna på att samarbeta med vita, framför att vara i minoritet visavi svarta, hispanics och araber.

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  Skåneländaren on Wed 6 Jul - 18:11

RickyEcholette wrote:
Rätta mig om jag har fel, men judarna uppgår väl inte till mer än maximalt 1% av USA:s befolkning, och den siffran ligger väl relativt konstant. Asiaterna är betydligt fler och ökar också mycket snabbare. Jag tror det blir svårt för asiaterna att förlita sig alltför mycket på en såpass liten folkgrupp som judarna, även om judarna har mycket ekonomisk och politisk makt i USA. Asiaterna bör nog alliera sig med andra grupper som komplement.
Enligt min bedömning utgör judarna runt två procent och asiaterna mellan fyra och sex procent av USA:s befolkning, men till den senare gruppen räknas då även indier och pakistanier. Jag tror inte att asiaterna kommer att satsa särskilt hårt på att alliera sig med just judar, utan snarare att de (främst) försöker hålla sig väl med hela den vita -- judiska såväl som icke-judiska -- befolkningen.

RickyEcholette wrote:
Personligen tror jag det inte är helt orimligt att alltfler asiater i diasporan kanske återvänder till Kina/östasien om USA fortsätter sin kräftgång. Man bör ju ställa sig frågan varför högutbildade skötsamma asiater skall betala skatt för att försörja alltfler otacksamma icke - asiater, såsom svarta, araber och hispanics.
Antalet asiater som flyttar tillbaka till sina ursprungsländer kanske kommer att öka, men jag tror faktiskt inte att det kommer att bli tal om någon större mängd hemvändande asiater inom överskådlig framtid.

RickyEcholette wrote:Teorin om gated - communities hålller nog streck ganska så bra, men jag undrar sa flundra om det löser grundproblemet? Jag har t.ex svårt att tänka mig att asiatiska föräldrar som ofta har höga ambitioner sätter sina barn i samma skola som svarta, hispanics och araber.
Nej, jag tror definitivt inte att det löser grundproblemet, men jag tror att det innebär att förmögna asiater kan sova ganska tryggt om nätterna ett bra tag framöver. När det gäller skolgång så tror jag inte att det är något bekymmer för de flesta asiater, med tanke på möjligheten för förmögna föräldrar att flytta till "rätt" område för att se till så att deras barn hamnar i lämpliga skolor och alternativet att välja en privat skola (eller hemundervisning, som mig veterligen är lagligt i de flesta av USA:s delstater).

RickyEcholette wrote:Kanske kommer asiaterna i USA betraktas som ett paria i USA när svarta, hispanics och araber är i majoritet, ungefär som judarna utgjorde ett paria för många i Europa under kriget? Därför är det enligt mitt förmenande väldigt konstigt att inte fler asiater oroar sig för vitas framtid, då asiater generellt sett har mer att vinna på att samarbeta med vita, framför att vara i minoritet visavi svarta, hispanics och araber.
Enligt min bedömning befinner sig de flesta av USA:s asiater i en klart tryggare sits än landets vita befolkning, så jag tycker inte det är så märkligt om de inte är särskilt engagerade i frågan om USA:s demografiska utveckling. Jag tror att risken för att vita amerikaner ska betraktas som paria är klart större än att exempelvis kines-amerikaner ska bli det. Här är för övrigt en färsk rapport om svartas angrepp på vita i Milwaukee:

Shaina Perry remembers the punch to her face, blood streaming from a cut over her eye, her backpack with her asthma inhaler, debit card and cellphone stolen, and then the laughter.

"They just said 'Oh, white girl bleeds a lot,' " said Perry, 22, who was attacked at Kilbourn Reservoir Park over the Fourth of July weekend.

[...]
Perry was among several who were injured by a mob they said beat and robbed them and threw full beer bottles while making racial taunts. The injured people were white; the attackers were African-American, witnesses said.

Källa: http://www.jsonline.com/news/milwaukee/125027704.html

/Skåneländaren

Skåneländaren

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Thu 7 Jul - 21:30

Skåneländaren wrote:
RickyEcholette wrote:
Enligt min bedömning utgör judarna runt två procent och asiaterna mellan fyra och sex procent av USA:s befolkning, men till den senare gruppen räknas då även indier och pakistanier. Jag tror inte att asiaterna kommer att satsa särskilt hårt på att alliera sig med just judar, utan snarare att de (främst) försöker hålla sig väl med hela den vita -- judiska såväl som icke-judiska -- befolkningen.

RickyEcholette wrote:
Personligen tror jag det inte är helt orimligt att alltfler asiater i diasporan kanske återvänder till Kina/östasien om USA fortsätter sin kräftgång. Man bör ju ställa sig frågan varför högutbildade skötsamma asiater skall betala skatt för att försörja alltfler otacksamma icke - asiater, såsom svarta, araber och hispanics.
Antalet asiater som flyttar tillbaka till sina ursprungsländer kanske kommer att öka, men jag tror faktiskt inte att det kommer att bli tal om någon större mängd hemvändande asiater inom överskådlig framtid.

RickyEcholette wrote:Teorin om gated - communities hålller nog streck ganska så bra, men jag undrar sa flundra om det löser grundproblemet? Jag har t.ex svårt att tänka mig att asiatiska föräldrar som ofta har höga ambitioner sätter sina barn i samma skola som svarta, hispanics och araber.
Nej, jag tror definitivt inte att det löser grundproblemet, men jag tror att det innebär att förmögna asiater kan sova ganska tryggt om nätterna ett bra tag framöver. När det gäller skolgång så tror jag inte att det är något bekymmer för de flesta asiater, med tanke på möjligheten för förmögna föräldrar att flytta till "rätt" område för att se till så att deras barn hamnar i lämpliga skolor och alternativet att välja en privat skola (eller hemundervisning, som mig veterligen är lagligt i de flesta av USA:s delstater).

RickyEcholette wrote:Kanske kommer asiaterna i USA betraktas som ett paria i USA när svarta, hispanics och araber är i majoritet, ungefär som judarna utgjorde ett paria för många i Europa under kriget? Därför är det enligt mitt förmenande väldigt konstigt att inte fler asiater oroar sig för vitas framtid, då asiater generellt sett har mer att vinna på att samarbeta med vita, framför att vara i minoritet visavi svarta, hispanics och araber.
Enligt min bedömning befinner sig de flesta av USA:s asiater i en klart tryggare sits än landets vita befolkning, så jag tycker inte det är så märkligt om de inte är särskilt engagerade i frågan om USA:s demografiska utveckling. Jag tror att risken för att vita amerikaner ska betraktas som paria är klart större än att exempelvis kines-amerikaner ska bli det. Här är för övrigt en färsk rapport om svartas angrepp på vita i Milwaukee:

Shaina Perry remembers the punch to her face, blood streaming from a cut over her eye, her backpack with her asthma inhaler, debit card and cellphone stolen, and then the laughter.

"They just said 'Oh, white girl bleeds a lot,' " said Perry, 22, who was attacked at Kilbourn Reservoir Park over the Fourth of July weekend.

[...]
Perry was among several who were injured by a mob they said beat and robbed them and threw full beer bottles while making racial taunts. The injured people were white; the attackers were African-American, witnesses said.

Källa: http://www.jsonline.com/news/milwaukee/125027704.html

/Skåneländaren

Jag anser inte att vita kommer att bli ett paria i USA och annorstädes (inklusive Sverige), utan vi är redan det, och värre lär det bli.

Angående asiaterna tror jag Du har fel utgångspunkt. Asiaterna må närma sig, eller t.o.m passera vita vad gäller utbildning och ekonomi, men alla asiater är inte professorer och raketforskare heller. Många av dem är butiksbiträden, städare, helt enkelt låginkomsttagare med "vanliga" jobb, och även dem kommer att drabbas hårt av våld i USA. Kom ihåg, det är t.ex inte främst de rika koreanerna i New York som angrips (dem kan ju redan nu köpa sig fria), utan de är vanliga koreanska "arbetare" i Harlem som blir angripna av svarta, och deras sits liknar ju i såfall de vitas.

Sedan det där från Milwaukee, ja inte överraskande, men å andra sedan ser vi väl en pågående "white - flight" från amerikanska storstäder just nu, och den lär öka under de närmaste åren. Detroit i Michigan är väl ett klockrent exempel på det.

Ja, jag tror vi kommer att få se betydligt fler "vita" enklaver i USA och Europa i framtiden. Förmodligen kommer vita koncentrera sig i nordväst och nordöstra USA, medans svarta och hispanics i södra USA, liksom i Californien och Florida.

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  Skåneländaren on Fri 8 Jul - 17:53

RickyEcholette wrote:
Angående asiaterna tror jag Du har fel utgångspunkt. Asiaterna må närma sig, eller t.o.m passera vita vad gäller utbildning och ekonomi, men alla asiater är inte professorer och raketforskare heller. Många av dem är butiksbiträden, städare, helt enkelt låginkomsttagare med "vanliga" jobb, och även dem kommer att drabbas hårt av våld i USA. Kom ihåg, det är t.ex inte främst de rika koreanerna i New York som angrips (dem kan ju redan nu köpa sig fria), utan de är vanliga koreanska "arbetare" i Harlem som blir angripna av svarta, och deras sits liknar ju i såfall de vitas.
USA-asiater som grupp har mig veterligen redan passerat vita när det gäller formell utbildning och ekonomi. Nog tror jag att det finns många fattiga asiater som är utsatta för våld från svarta och hispanics, och jag tror nog att antalet invandringskritiska amerikaner som helt eller delvis är av asiatisk börd kommer att öka -- Michelle Malkin och Marcus Epstein vill jag framhålla som två exempel på sådana invandringskritiker -- men jag tror att asiaterna som grupp betraktat kommer att släpa efter de vita i dessa frågor (i synnerhet med tanke på att en hel del av asiaterna torde ha släktingar i sina hemländer som de vill få över till USA).

RickyEcholette wrote:
Ja, jag tror vi kommer att få se betydligt fler "vita" enklaver i USA och Europa i framtiden. Förmodligen kommer vita koncentrera sig i nordväst och nordöstra USA, medans svarta och hispanics i södra USA, liksom i Californien och Florida.
Jo, det ser ut så.

/Skåneländaren

Skåneländaren

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Fri 8 Jul - 20:28

Skåneländaren wrote:
RickyEcholette wrote:
USA-asiater som grupp har mig veterligen redan passerat vita när det gäller formell utbildning och ekonomi. Nog tror jag att det finns många fattiga asiater som är utsatta för våld från svarta och hispanics, och jag tror nog att antalet invandringskritiska amerikaner som helt eller delvis är av asiatisk börd kommer att öka -- Michelle Malkin och Marcus Epstein vill jag framhålla som två exempel på sådana invandringskritiker -- men jag tror att asiaterna som grupp betraktat kommer att släpa efter de vita i dessa frågor (i synnerhet med tanke på att en hel del av asiaterna torde ha släktingar i sina hemländer som de vill få över till USA).

RickyEcholette wrote:
Jo, det ser ut så.

/Skåneländaren

Ja, det kan nog stämma att asiaterna redan har passerat vita vad gäller utbildning och inkomst. Samma trend ser vi ju för övrigt i Sverige. På vissa institutioner på våra universitet ser vi t.ex fler kinesiska studenter än svenska, det har jag själv fått uppleva. Det var delvis p.g.a det jag fick upp intresset för Kina/Asien.

Den tyske historikern Werner Sombart drev ju tesen att det snarare var ekonomiska faktorer som lade grunden för antisemitismen i mellankrigstidens Tyskland. Rätt eller fel, kan man ju spekulera i, men en liten poäng har han nog. Judarna hade otvivelaktigt stor ekonomisk makt. Men hade det varit någon annan etnisk grupp som innehaft den ekonomiska ackumulationen på det överlägsna sätt, så hade hatet riktats mot den gruppen istället för mot judarna.

Vad jag vill säga med detta är att det troligtvis är p.g.a ekonomiska faktorer som gjort att svarta har kännt avundsjuka mot vita, inte nödvändigtvis för våran vita hudfärg. I takt med att asiaterna successivt övertar vitas roll i den amerikanska ekonomin, liksom i den globala ekonomin så kommer hatet från svarta och andra grupper som känner sig förfördelade att eskalera. Asiaterna kommer alltså att "överta" judarnas och vitas "roll", och det kommer att bli intressant att se hur asiaterna kommer att tackla detta problem.

Sedan så tror jag också att trycket på asiaterna kommer att öka från svarta medborgargrupper och andra typer av svarta intresseföreningar. Med tanke på att vita får det allt sämre i USA, och dessutom blir allt färre så blir det ju helt enkelt svårt för svarta grupper att bedriva utpressning mot vita. Och det kommer att bli väldigt intressant att se hur asiaterna i USA kommer att reagerar när svarta grupper kommer att börja idka "utpressning" och ålägga skadeståndskrav på asiater, som dem gjort mot vita. Jag tror inte att asiaterna kommer att vara lika "mesiga" som vi vita och svara upp på svartas krav, för asiater har ett helt annat tankegods i bagaget än vi vita.

Jag känner till både Malkin och Epstein. Måste erkänna att Michelle Malkin är otroligt söt och snygg förresten, det hör inte till saken, men vacker är hon :D

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  Skåneländaren on Mon 11 Jul - 15:07

RickyEcholette wrote:
Den tyske historikern Werner Sombart drev ju tesen att det snarare var ekonomiska faktorer som lade grunden för antisemitismen i mellankrigstidens Tyskland. Rätt eller fel, kan man ju spekulera i, men en liten poäng har han nog. Judarna hade otvivelaktigt stor ekonomisk makt. Men hade det varit någon annan etnisk grupp som innehaft den ekonomiska ackumulationen på det överlägsna sätt, så hade hatet riktats mot den gruppen istället för mot judarna.

Vad jag vill säga med detta är att det troligtvis är p.g.a ekonomiska faktorer som gjort att svarta har kännt avundsjuka mot vita, inte nödvändigtvis för våran vita hudfärg. I takt med att asiaterna successivt övertar vitas roll i den amerikanska ekonomin, liksom i den globala ekonomin så kommer hatet från svarta och andra grupper som känner sig förfördelade att eskalera. Asiaterna kommer alltså att "överta" judarnas och vitas "roll", och det kommer att bli intressant att se hur asiaterna kommer att tackla detta problem.

Sedan så tror jag också att trycket på asiaterna kommer att öka från svarta medborgargrupper och andra typer av svarta intresseföreningar. Med tanke på att vita får det allt sämre i USA, och dessutom blir allt färre så blir det ju helt enkelt svårt för svarta grupper att bedriva utpressning mot vita. Och det kommer att bli väldigt intressant att se hur asiaterna i USA kommer att reagerar när svarta grupper kommer att börja idka "utpressning" och ålägga skadeståndskrav på asiater, som dem gjort mot vita. Jag tror inte att asiaterna kommer att vara lika "mesiga" som vi vita och svara upp på svartas krav, för asiater har ett helt annat tankegods i bagaget än vi vita.
Din analys kan nog stämma ganska bra. När det gäller USA så vill jag påpeka att den demografiska trenden tycks peka mot att de svartas andel förblir ganska konstant, medan andelen hispanics ökar kraftigt under de närmaste årtiondena. Följaktligen tror jag att USA är på väg mot en befolkningssammansättning liknande den i Brasilien, och att Brasilien kan utgöra en ganska bra modell för vilket slags land USA kan komma att förändras till. Asiaterna i Brasilien klarar sig än så länge -- enligt min bedömning -- rätt så hyfsat, och jag tror att USA-asiaterna kommer att kunna hantera den närmaste tidens utmaningar utan några större svårigheter.

/Skåneländaren

Skåneländaren

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Back to top