Vill du köra om den här jätte-långtradaren?

Go down

Vill du köra om den här jätte-långtradaren?

Post  Axel on Tue 3 Apr - 0:12

I framtiden kan långtradarna på våra vägar bli långa som tåg - åtminstone om utprovningen av de extra långa lastfordon som nu pågår faller väl ut. Mellan Göteborg och Malmö rullar nu Europas längsta långtradare på försök.
http://svt.se/2.33557/1.2760662/timmerbils-tag_pa_vagarna

På vanlig landsväg är alla lastbilar ofta ett problem som bekant, ju längre desto värre och farligare att köra om, så till en långresa försöker jag alltid att starta en fredag så undviks de flesta.
Dom brukar stänka upp duktigt också.
Men vanliga bilister kanske inte räknas längre?
Axel
Bannlyst

Poäng : 3190

Back to top Go down

Re: Vill du köra om den här jätte-långtradaren?

Post  Alfamale on Mon 9 Apr - 17:25

Vi har redan europas längsta fordon med 25.25 meter som mått. Europa bilar får bara vara 18 meter. 32 eller 25.25 meter har ingen som helst betydelse i trafiken annat än man kan få mindre antal bilar på vägarna med med samma mängd gods. Om man skulle börja prata om lastbilståg däremot, som man kör bla i australien är saken en annan. Men då får du öka upp från 80 ton till 200ton och ytterligare 25 meter.
Jag har kört alla varianter...

Alfamale

Poäng : 2904

Back to top Go down

Post  Axel on Thu 12 Apr - 5:30

Alfamale wrote:Vi har redan europas längsta fordon med 25.25 meter som mått. Europa bilar får bara vara 18 meter. 32 eller 25.25 meter har ingen som helst betydelse i trafiken annat än man kan få mindre antal bilar på vägarna med med samma mängd gods. Om man skulle börja prata om lastbilståg däremot, som man kör bla i australien är saken en annan. Men då får du öka upp från 80 ton till 200ton och ytterligare 25 meter.
Jag har kört alla varianter...

Jag har kört om alla varianter och ju längre desto värre.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Alfamale on Thu 12 Apr - 6:18

Axel wrote:

Om du har problem att köra om, och extra så bara för att den är en billängd längre, bör du lära dig köra eller skaffa dig en bil med motor.
Folk som inte kan de basala i trafiken borde inte få vara ute... :evil:

Alfamale

Back to top Go down

Post  Axel on Mon 16 Apr - 2:45

Alfamale wrote:
Axel wrote:

Om du har problem att köra om, och extra så bara för att den är en billängd längre, bör du lära dig köra eller skaffa dig en bil med motor.
Folk som inte kan de basala i trafiken borde inte få vara ute... :evil:

Jag har haft allt från klena bilar till muskelbilar och nästan alltid kört för fort dvs max 29 över. Så jag kört upp från ex. Hlbg med 100 i snitt. Eller kört ner 380 mil på 2 dygn och 10 timmar inkl. sömn. Med möten är det självfallet snabbare att köra om en liten bil än en lång. Dessutom drar LB upp mer väta. Så jag har helst kört fredag-söndag för att undvika LB. Det höll jag på med i åratal men det var ett tag sedan.

Jag hörde en chaffis som sa att det är självklart att alla våra utsläpp inte kan vara bra, pratar ni om sånt?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Alfamale on Mon 16 Apr - 6:47

Axel wrote:

Jag har haft allt från klena bilar till muskelbilar och nästan alltid kört för fort dvs max 29 över. Så jag kört upp från ex. Hlbg med 100 i snitt. Eller kört ner 380 mil på 2 dygn och 10 timmar inkl. sömn.

Och vad har det med saken att göra? Att kunna köra bil har näppeligen inget att göra med att köra för fort eller mycket. Utan ha efarenhet och kunnande samt insikt. I 100 km/h färdas du i 27 meter per sekund.
Om fodonet du kör om står still kan du ju själv räkna ut hur lång tid 6.75 meter tar. Och om den kör i 80 som lagförslaget föreslår tar om körningen 0,8 sekunder extra om du håller 110km/h. DVs laglig fart. Om du då, din vana trogen, kör 29 över tar det MINDRE än en halv sekund att passer denna extra längd.

Axel wrote: Med möten är det självfallet snabbare att köra om en liten bil än en lång. Dessutom drar LB upp mer väta. Så jag har helst kört fredag-söndag för att undvika LB. Det höll jag på med i åratal men det var ett tag sedan.
Måste varit ett bra tag sedan. Helgförbudet för lastbilar har inte varit aktivt de senase 30 åren.

Axel wrote:Jag hörde en chaffis som sa att det är självklart att alla våra utsläpp inte kan vara bra, pratar ni om sånt?
Vaddå ni? Vilka utsläpp yrar du om? Co2? Partikel? Ozon? Vilka utsläpp är riktigt farliga och vad producerar dom? Och vad är en skatteintäkt som heter duga? Nu är du på djupt vatten min vän.. Kom igen.

Alfamale

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Mon 16 Apr - 19:24

Vem bryr sig? Lastbilschaufförer är vår tids ludditer.

Max Ronalds

Poäng : 3064

Back to top Go down

lång.tradare

Post  DOCKWISE on Sat 5 May - 1:19

last-bil 30 meter är väl inget att komma med i australien är dom 56 m+3 till 4 trailers(påhäng) max vikt av
110 ton. så avsett hur lång den är i sverige så får den inte överstiga 60 ton..för våra vägar håller inte för 80 ton som du sa. Har kört en bil+dolly med (påhäng 25/25 det räcker . Sen finns det trippel B axel men den får inte överstiga 25 m gränsen ändå.
I finland är gränsen 21 m bil+släp
I utlandet inom eu är det 18.5 m som gäller antingen bil.trailers eller släp ibland kortare.
ngt mera du vill veta axel. :arrow: D-W

Last edited by DOCKWISE on Sat 5 May - 5:05; edited 1 time in total (Reason for editing : LITE ÄNDRING)

DOCKWISE
Bannlyst

Poäng : 2270

Back to top Go down

Post  Axel on Sun 6 May - 23:24

Max Ronalds wrote:Vem bryr sig? Lastbilschaufförer är vår tids ludditer.

Chaffisar var mina bästa kunder en gång och ganska korkade då.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Sun 6 May - 23:37

Alfamale wrote:
Axel wrote:

Jag har haft allt från klena bilar till muskelbilar och nästan alltid kört för fort dvs max 29 över. Så jag kört upp från ex. Hlbg med 100 i snitt. Eller kört ner 380 mil på 2 dygn och 10 timmar inkl. sömn.

Och vad har det med saken att göra? Att kunna köra bil har näppeligen inget att göra med att köra för fort eller mycket. Utan ha efarenhet och kunnande samt insikt. I 100 km/h färdas du i 27 meter per sekund.
Om fodonet du kör om står still kan du ju själv räkna ut hur lång tid 6.75 meter tar. Och om den kör i 80 som lagförslaget föreslår tar om körningen 0,8 sekunder extra om du håller 110km/h. DVs laglig fart. Om du då, din vana trogen, kör 29 över tar det MINDRE än en halv sekund att passer denna extra längd.

Axel wrote: Med möten är det självfallet snabbare att köra om en liten bil än en lång. Dessutom drar LB upp mer väta. Så jag har helst kört fredag-söndag för att undvika LB. Det höll jag på med i åratal men det var ett tag sedan.
Måste varit ett bra tag sedan. Helgförbudet för lastbilar har inte varit aktivt de senase 30 åren.

Axel wrote:Jag hörde en chaffis som sa att det är självklart att alla våra utsläpp inte kan vara bra, pratar ni om sånt?
Vaddå ni? Vilka utsläpp yrar du om? Co2? Partikel? Ozon? Vilka utsläpp är riktigt farliga och vad producerar dom? Och vad är en skatteintäkt som heter duga? Nu är du på djupt vatten min vän.. Kom igen.

Det upplevs som en lång tid och värst om det är vått då ni drar upp en massa väta.
Helgförbudet gäller Autobahn där jag kört en massa, här är det mer söndagsbilister som man måste köra om.
Chaffisen i TV sa: "Det måste man ju förstå att allt vi släpper ut inte är bra", du tror det?
Förut var sotet ett större problem ju längre söderut man körde, nu är det så dyrt att köra och billigare med flyg och hyrbil, så nu vet jag att CO2 är det största hotet.

Men LB var i alla fall mer hyfsade än bilister att hålla till höger fast de riskerar diket. Är det skilnad nu med alla utländska åkare?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

En sak är då säker med L-B.

Post  DOCKWISE on Mon 7 May - 0:07

Axel wrote:
Alfamale wrote:
Axel wrote:

Det upplevs som en lång tid och värst om det är vått då ni drar upp en massa väta.
Helgförbudet gäller Autobahn där jag kört en massa, här är det mer söndagsbilister som man måste köra om.
Chaffisen i TV sa: "Det måste man ju förstå att allt vi släpper ut inte är bra", du tror det?
Förut var sotet ett större problem ju längre söderut man körde, nu är det så dyrt att köra och billigare med flyg och hyrbil, så nu vet jag att CO2 är det största hotet.

Men LB var i alla fall mer hyfsade än bilister att hålla till höger fast de riskerar diket. Är det skilnad nu med alla utländska åkare?
Stannar vi yrkesförare med våra fordon så stannar sverige också. Blir rätt tomt i hyllorna på alla varuhus ica-willys lidl. osv
mvh D-W

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Mon 7 May - 0:13

Tyvärr är den nödvändig och det är svårt att få jobb på en tradare kommer jag ihåg, eller hur?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Jo tack

Post  DOCKWISE on Mon 7 May - 0:16

Axel wrote:Tyvärr är den nödvändig och det är svårt att få jobb på en tradare kommer jag ihåg, eller hur?

Men vad gör det Axel......Man är king of the roads antingen om man kör Scania eller volvo FH-serien

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Mon 7 May - 0:47

DOCKWISE wrote:
Axel wrote:Tyvärr är den nödvändig och det är svårt att få jobb på en tradare kommer jag ihåg, eller hur?

Men vad gör det Axel......Man är king of the roads antingen om man kör Scania eller volvo FH-serien

Det är man i en snabb bil, söndagsbilisterna fick spader när man dräpte om dom i en 2 dr. HT med V8 aut.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Dom höll nog hårt i ratten

Post  DOCKWISE on Mon 7 May - 2:04

Axel wrote:
DOCKWISE wrote:

Det är man i en snabb bil, söndagsbilisterna fick spader när man dräpte om dom i en 2 dr. HT med V8 aut.

:D När du dundrade förbi .med en mullrande v8 (scania-kanske).vissa har den förmågan att visa fingret
när dom inte hinner med..för en scania rör på sig. Men det gör inte sniglar

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Mon 7 May - 2:36

Lastbilar har ingen chans emot riktiga bilar, men jag har en slö rackare som kört blod med blåljus i 2 år innan mig, när dom blev omkörda av LB var det dags att byta sa dom och köpte turbo istället
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

BMW-MERCEDES ANTAR JAG

Post  DOCKWISE on Mon 7 May - 8:12

Axel wrote:Lastbilar har ingen chans emot riktiga bilar, men jag har en slö rackare som kört blod med blåljus i 2 år innan mig, när dom blev omkörda av LB var det dags att byta sa dom och köpte turbo istället

:D Du menar...nja kanske. Såg en reklam film om just en Bmw förare som fick en mindre chock när han blev omkörd av en små-bil i 210km på autobann...Bilen var nämligen Smart Trimmad av brabus. feta sulor runt.. så snacka om bilar.....Bmw föraren bytte nog bil på måndag :P

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Tue 8 May - 1:24

DOCKWISE wrote:
Axel wrote:Lastbilar har ingen chans emot riktiga bilar, men jag har en slö rackare som kört blod med blåljus i 2 år innan mig, när dom blev omkörda av LB var det dags att byta sa dom och köpte turbo istället

:D Du menar...nja kanske. Såg en reklam film om just en Bmw förare som fick en mindre chock när han blev omkörd av en små-bil i 210km på autobann...Bilen var nämligen Smart Trimmad av brabus. feta sulor runt.. så snacka om bilar.....Bmw föraren bytte nog bil på måndag :P

Förut var det bara Porsche som körde fort på Autobanan, nu är det många men Smart verkar vara en skitbil.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Smart nja kanske axel

Post  DOCKWISE on Tue 8 May - 9:39

Axel wrote:
DOCKWISE wrote:

Förut var det bara Porsche som körde fort på Autobanan, nu är det många men Smart verkar vara en skitbil.

Har haft en saab turbo 8 en gång .Den svepte om en L.B på några sec. :cheers:

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Tue 8 May - 16:26

Värst med regndimman LB drar upp trots stänklappar, idiotiskt att de togs bort på Pb.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

stänk-lapparna

Post  DOCKWISE on Tue 8 May - 18:47

Axel wrote:Värst med regndimman LB drar upp trots stänklappar, idiotiskt att de togs bort på Pb.

8) Tror nog det blir lag på dessa igen

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Tue 8 May - 22:15

DOCKWISE wrote:
Axel wrote:
DOCKWISE wrote:

:D När du dundrade förbi .med en mullrande v8 (scania-kanske).vissa har den förmågan att visa fingret

:twisted:
Max Ronalds

Poäng : 3064

Back to top Go down

Rätt dåligt av dig M.R

Post  DOCKWISE on Tue 8 May - 22:24

Max Ronalds wrote:
DOCKWISE wrote:
Axel wrote:
DOCKWISE wrote:

:twisted:

Den här på you tube kan alla se. Men att inte skriva till något till filmsnutten tycker jag
är dålig stil :twisted:

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Back to top